Peugeot Boxer – historia, dane techniczne, silniki

Koncern Stellantis to jeden z największych producentów samochodów dostawczych na świecie. Wszystko zaczęło się jednak w latach 90. gdy Peugeot wraz z Citroenem jeszcze jako PSA konstruowało swoje dostawczaki zawiązując strategiczne sojusze takie jak ten z Fiatem. Na jego bazie powstała linia bliźniaczych aut dostawczych, w której skład wchodzi między innymi Peugeot Boxer.

Peugeot Boxer – historia modelu

Pełnowymiarowe samochody dostawcze oferowane dziś przez koncern Stellantis swój żywot rozpoczęły w 1994 roku. Prace Peugeota, Citroena i Fiata nad konstrukcją takiego auta trwały jednak znacznie dłużej. Rozpoczęły się one w roku 1987, a głównym projektantem nadwozia był dobrze znany Giorgietto Giugiaro, który zaprojektował takie auta osobowe jak Audi 80, Alfa Romeo Brera, Volkswagen Golf I, czy większość modeli Seata z lat 90.

Gdy projektowano nadwozie Peugeota Boxera bardzo ważnym zagadnieniem była redukcja oporu aerodynamicznego. Dzięki temu udało się obniżyć jego współczynnik do Cx=0,35 co jest wręcz świetnym wynikiem jak na auto dostawcze. W 1994 bliźniacze konstrukcje, czyli Peugeot Boxer, Citroen Jumper oraz Fiat Ducato zostały oficjalnie zaprezentowane, a rok później udało im się wygrać konkurs na Samochód Dostawczy roku 1995.

W roku 2002 bliźniacze samochody zostały poddane faceliftingowi, który dość znacznie zmienił wygląd szczególnie pasa przedniego poprzez zastosowanie nowego zderzaka, reflektorów czy też atrapy chłodnicy. Zmieniono ponadto wnętrze, a także wprowadzono nowe silniki.

Druga odsłona bliźniaczych konstrukcji została zaprezentowana w roku 2006. Całość została dość znacznie powiększona, a ponadto istotnie zmienił się wygląd, który zawiera ogromne reflektory umieszczone pomiędzy szybą a zderzakiem. Wnętrze ponadto zostało wzbogacone o elementy, w które wyposażano samochody osobowe, co było dużą zaletą.

Od 2022 roku produkcja aut dostawczych z rodziny Peugeota Boxera zostaje przeniesiona w dużej części do zakładu w Gliwicach, który wcześniej należał do Opla. Teraz jest on częścią Stellantis podobnie jak niemiecka marka i będą tam budowane takie auta dostawcze jak Citroen Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano oraz Peugeot Boxer.

Peugeot Boxer – dane techniczne

Ogromna zaleta Boxera to fakt, iż jest on dostępny w 4 długościach i trzech wysokościach. Podstawowa długość to 4963 milimetry z rozstawem osi liczącym 3000 milimetrów. Powiększone auto mierzy 5413 milimetrów i korzysta z mierzącego 3450 mm rozstawu osi. Największe odmiany są długie na kolejno 5998 i 6363 mm i mają rozstaw osi rzędu 4035 mm. Wysokość auta może wynosić z kolei 2254,2524 lub 2764 mm. Szerokość to 2050 mm. 

Peugeot Boxer – gama silnikowa

Pod maską pełnowymiarowego, francuskiego dostawczaka pracują tylko silniki 2.2 BlueHDi. Najsłabszy z nich generuje 120 koni mechanicznych, pośredni 140 KM, a mocniejszy daje do dyspozycji kierowcy 165 koni mechanicznych. Niezależnie od wersji jednostki napędowe pracują z 6-biegową skrzynią automatyczną. Można zdecydować się również na wersję elektryczną. Ma ona 120 KM i akumulator o pojemności 37 lub 70 kWh, co pozwala na przejechanie do 200 lub do 340 kilometrów na jednym ładowaniu.

5/5 - (1 vote)